Loading

Biciklin Szeged

Szemléletformálás a klímaváltozásról

Az alapelyzet

Az alaphelyzet

Az alaphelyzet

A fenntartható közlekedésre való átállás különösen nehéz kérdés a nagyvárosok számára, akik egyszerre küzdenek az egyre több forgalmi dugóval, a parkolóhelyek hiányával, a közösségi közlekedés finanszírozási nehézségeivel, a légszennyezettséggel és persze az erős lakossági nyomással is.

A megoldás felé vezető út szinte biztosan “kerékpárokkal van kikövezve”, ezért lehet különösen fontos, hogy a városoknak legyen megfogható kerékpáros identitása, víziója és kommunikációja is.

 

Biciklin Szeged

 

 A Biciklin Szeged brandjének létrehozásával az volt a célunk, hogy Szeged városának legyen egy olyan saját arculattal, stílussal és kommunikációs csatornákkal rendelkező felülete, ami a kerékpározással kapcsolatos helyi híreknek, információknak és a város témához kapcsolódó szemléletformáló kampányainak tud egységes felületet nyújtani.

Az alaphelyzet

A fenntartható közlekedésre való átállás különösen nehéz kérdés a nagyvárosok számára, akik egyszerre küzdenek az egyre több forgalmi dugóval, a parkolóhelyek hiányával, a közösségi közlekedés finanszírozási nehézségeivel, a légszennyezettséggel és persze az erős lakossági nyomással is.

A megoldás felé vezető út szinte biztosan “kerékpárokkal van kikövezve”, ezért lehet különösen fontos, hogy a városoknak legyen megfogható kerékpáros identitása, víziója és kommunikációja is.

 

Biciklin Szeged

A Biciklin Szeged brandjének létrehozásával az volt a célunk, hogy Szeged városának legyen egy olyan saját arculattal, stílussal és kommunikációs csatornákkal rendelkező felülete, ami a kerékpározással kapcsolatos helyi híreknek, információknak és a város témához kapcsolódó szemléletformáló kampányainak tud egységes felületet nyújtani.

 
Ekés András – Csak egy hétköznap reggel

Stratégia

Stratégia

A kommunikációs tevékenység tervezése három cél mentén történt meg.

Foglalkozni akartunk a közlekedésbiztonsággal, tehát az aktivitások egyik részének célja a szegedi közlekedés szereplőinek (fókusz: kerékpárral közlekedők, másodlagosan: autóval közlekedők) tájékoztatása volt általános közlekedésbiztonsági alapelvekről, szabályokról, továbbá a város közlekedésbiztonsági szempontból kritikus lokációiról, azok kockázatairól.

A második célterület a szemléletformálás volt, aminek keretein belül a kerékpáros életmód és a környezettudatosság népszerűsítésével, motivációébresztéssel szerettünk volna foglalkozni. Elsősorban a kerékpárral ritkán vagy sosem közlekedők csoportján belül kívántunk viselkedésváltozást ösztönözni, majd a változási folyamat lépéseiben jelen lenni és segítséget nyújtani.

Szerettünk volna továbbá anyagaival figyelmet fordítani az identitáserősítésre is, tehát a már kerékpárral közlekedőket szerettük volna motiválni, és a tevékenységhez nyújtó aktivitásokat szervezni, vagy ajánlani, illetve természetesen őket szerettük volna közösségbe is gyűjteni a social media felületeken.

Ezen szempontok alapján terveztünk meg célcsoportokra alakítva a különböző online és offline kampányelemeket. Mivel teljesen új felületeket alakítottunk ki, különös figyelmet szenteltünk a tartalomgyártásra, amivel ezeket a platformokat el tudtuk látni jó minőségű és a fenti célokhoz igazított kontentekkel.

 

Stratégia

A kommunikációs tevékenység tervezése három cél mentén történt meg.

Foglalkozni akartunk a közlekedésbiztonsággal, tehát az aktivitások egyik részének célja a szegedi közlekedés szereplőinek (fókusz: kerékpárral közlekedők, másodlagosan: autóval közlekedők) tájékoztatása volt általános közlekedésbiztonsági alapelvekről, szabályokról, továbbá a város közlekedésbiztonsági szempontból kritikus lokációiról, azok kockázatairól.

A második célterület a szemléletformálás volt, aminek keretein belül a kerékpáros életmód és a környezettudatosság népszerűsítésével, motivációébresztéssel szerettünk volna foglalkozni. Elsősorban a kerékpárral ritkán vagy sosem közlekedők csoportján belül kívántunk viselkedésváltozást ösztönözni, majd a változási folyamat lépéseiben jelen lenni és segítséget nyújtani.

Szerettünk volna továbbá anyagaival figyelmet fordítani az identitáserősítésre is, tehát a már kerékpárral közlekedőket szerettük volna motiválni, és a tevékenységhez nyújtó aktivitásokat szervezni, vagy ajánlani, illetve természetesen őket szerettük volna közösségbe is gyűjteni a social media felületeken.

Ezen szempontok alapján terveztünk meg célcsoportokra alakítva a különböző online és offline kampányelemeket. Mivel teljesen új felületeket alakítottunk ki, különös figyelmet szenteltünk a tartalomgyártásra, amivel ezeket a platformokat el tudtuk látni jó minőségű és a fenti célokhoz igazított kontentekkel.

 

Arculat és kommunikációs platformok kialakítása

Az arculat kialakításakor a város arculati színeihez és nevezetességeihez igazodva készítettünk egy egyszerű és modern logót, illetve különböző kerékpáros karaktereket, akik a kerékpáros életstílus egy-egy fontos vagy praktikus elemét és hangulatát ábrázolják (hídon bicikliző fiatal diák, a sportoló, a gyermekével a piacról érkező édesanya, és a laza, modern városi polgár)

Arculat és kommunikációs platformok kialakítása

Az arculat kialakításakor a város arculati színeihez és nevezetességeihez igazodva készítettünk egy egyszerű és modern logót, illetve különböző kerékpáros karaktereket, akik a kerékpáros életstílus egy-egy fontos vagy praktikus elemét és hangulatát ábrázolják (hídon bicikliző fiatal diák, a sportoló, a gyermekével a piacról érkező édesanya, és a laza, modern városi polgár)

 

A város kerékpáros identitásának kialakításánál kiemelt szempont volt, hogy olyan weboldalt készítsünk, ami egyszerre több kommunikációs célt is képes kezelni és hosszú távon is hasznos, és közszolgálati információkat is tartalmaz.

Ezért készítettünk egy kerékpáros térképet, ahol látható a város jelenlegi és tervezett kerékpáros infrastruktúrája, illetve a város összes kerékpárüzlete, -szervíze és kerékpártárolója, azoknak akik általánosan szeretnének tájékozódni az infrastrukturális lehetőségekről, vagy szervízt és/vagy kerékpárüzletet keresnek a környékükön.

A megjelenéshez hozzátartozott egy offline eseményeket, kistelepüléseket támogató alapcsomag kialakítása, ami egy pop-up pultból, hozzá készített egyedi palástból, strandzászlókból, és egy megállítótáblából állt. Ezekkel könnyen el lehetett indulni bármilyen kitelepülésre, kiegészítve valamilyen aktivitással, reklámajándékokkal.

 

A város kerékpáros identitásának kialakításánál kiemelt szempont volt, hogy olyan weboldalt készítsünk, ami egyszerre több kommunikációs célt is képes kezelni és hosszú távon is hasznos, és közszolgálati információkat is tartalmaz.

Ezért készítettünk egy kerékpáros térképet, ahol látható a város jelenlegi és tervezett kerékpáros infrastruktúrája, illetve a város összes kerékpárüzlete, -szervíze és kerékpártárolója, azoknak akik általánosan szeretnének tájékozódni az infrastrukturális lehetőségekről, vagy szervízt és/vagy kerékpárüzletet keresnek a környékükön.

A megjelenéshez hozzátartozott egy offline eseményeket, kistelepüléseket támogató alapcsomag kialakítása, ami egy pop-up pultból, hozzá készített egyedi palástból, strandzászlókból, és egy megállítótáblából állt. Ezekkel könnyen el lehetett indulni bármilyen kitelepülésre, kiegészítve valamilyen aktivitással, reklámajándékokkal.

Szemléletformálás

Szemléletformálás

A szemléletformálás nemcsak a weboldal kialakításakor volt alapvető szempont, hanem számtalan egyéb kisebb-nagyobb eszköz fejlesztésekor is arra törekedtünk, hogy új szempontokkal szélesítsük a témáról való gondolkodást.

Szemléletformálás

A szemléletformálás nemcsak a weboldal kialakításakor volt alapvető szempont, hanem számtalan egyéb kisebb-nagyobb eszköz fejlesztésekor is arra törekedtünk, hogy új szempontokkal szélesítsük a témáról való gondolkodást.

 

Trükkös bicikli, pop-up megjelenés

Egy speciálisan megépített trükkös kerékpárral az első biciklizés sikerélményét szerettük volna feleleveníteni és ezáltal egy gyakran elfelejtett dolgot: hogy ez tök jó móka. A trükkös kerékpárral ugyanis nem egyszerű közlekedni: a jármű csak úgy irányítható ha a rajta ülő két ember összehangoltan cselekszik. A trükkös kerékpárral és a korábban már említett pop-up megjelenéssel több városi nagyrendezvényen is megjelentünk, ahol színezőkkel, könyebb és nehezebb kresz tesztekkel és apró ajándékokkal vártuk az érdeklődőket.

Trükkös bicikli, pop-up megjelenés

Egy speciálisan megépített trükkös kerékpárral az első biciklizés sikerélményét szerettük volna feleleveníteni és ezáltal egy gyakran elfelejtett dolgot: hogy ez tök jó móka. A trükkös kerékpárral ugyanis nem egyszerű közlekedni: a jármű csak úgy irányítható ha a rajta ülő két ember összehangoltan cselekszik. A trükkös kerékpárral és a korábban már említett pop-up megjelenéssel több városi nagyrendezvényen is megjelentünk, ahol színezőkkel, könyebb és nehezebb kresz tesztekkel és apró ajándékokkal vártuk az érdeklődőket. 

Videók

A kerékpározás témáját számtalan oldalról dolgoztuk fel, több szemléletformálási projekthez kapcsolódóan. Érdemes a videók között böngészni, ahol találni ismeretterjesztő, riport, de kreatív és vicces anyagokat is egyaránt, melyek segítettek a követőbázis megteremtésében. 

Videók

A kerékpározás témáját számtalan oldalról dolgoztuk fel, több szemléletformálási projekthez kapcsolódóan. Érdemes a videók között böngészni, ahol találni ismeretterjesztő, riport, de kreatív és vicces anyagokat is egyaránt, melyek segítettek a követőbázis megteremtésében. 

 

Biciklis Arcok

A Biciklis Arcok egy helyi kerékpárosokat röviden bemutató fotósorozat volt ami a Facebookon és az Instagramon futott. A célja az volt, hogy arcot és történeteket adjon a város bicikliseinek és megmutassa, hogy milyen sokféle hátterű, életkorú és motivációjú ember közlekedik kerékpárral, ezzel is hatva az ezzel kapcsolatos előítéletekre.

 

Biciklis Arcok

A Biciklis Arcok egy helyi kerékpárosokat röviden bemutató fotósorozat volt ami a Facebookon és az Instagramon futott. A célja az volt, hogy arcot és történeteket adjon a város bicikliseinek és megmutassa, hogy milyen sokféle hátterű, életkorú és motivációjú ember közlekedik kerékpárral, ezzel is hatva az ezzel kapcsolatos előítéletekre.

Facebook és Instagram

A projekt Facebook és Instagram oldalán számtalan témában és formában készítettünk posztokat, érdemes lehet közöttük böngészni egy picit. 

Facebook és Instagram

A projekt Facebook és Instagram oldalán számtalan témában és formában készítettünk posztokat, érdemes lehet közöttük böngészni egy picit.

Nyereményjátékok

A Facebookon több alkalommal is jól működtek kisebb nyereményjátékok. A játékok megtervezésénél szempontként kezeltük azt is, hogy a kerékpározáshoz kapcsolódó helyi kereskedők és a brand között is valamilyen kapcsolatot teremtsünk.

Ezért több alkalommal is kisebb és közepes értékű szervíz- és vásárlási utalványokat sorsoltunk ki, amit helyi kerékpárboltoknál lehetett beváltani.

Nyereményjátékok

A Facebookon több alkalommal is jól működtek kisebb nyereményjátékok. A játékok megtervezésénél szempontként kezeltük azt is, hogy a kerékpározáshoz kapcsolódó helyi kereskedők és a brand között is valamilyen kapcsolatot teremtsünk.

Ezért több alkalommal is kisebb és közepes értékű szervíz- és vásárlási utalványokat sorsoltunk ki, amit helyi kerékpárboltoknál lehetett beváltani.

Weboldal részei

Szemléletformáló céllal készült el az “amiért nem biciklizel” felület, ahol humoros megközelítéssel adtunk választ a kerékpározással szembeni leggyakoribb előítéletekre
Különös figyelmet fordítottunk a weboldal blogfelületére is, ahova olyan tartalmakat készítettünk, amik praktikusan segítik információkkal, tippekkel a kerékpáros életmódot (pl.: kerékpározás télen, biztonsági tippek, tanácsok felújításhoz, bringavásárláshoz, kerékpártípusok bemutatása, kerékpározáshoz kapcsolódó költségek ismertetése, sportinformációk, túra és személyes élménybeszámolók).

Weboldal részei

Szemléletformáló céllal készült el az “amiért nem biciklizel” felület, ahol humoros megközelítéssel adtunk választ a kerékpározással szembeni leggyakoribb előítéletekre
Különös figyelmet fordítottunk a weboldal blogfelületére is, ahova olyan tartalmakat készítettünk, amik praktikusan segítik információkkal, tippekkel a kerékpáros életmódot (pl.: kerékpározás télen, biztonsági tippek, tanácsok felújításhoz, bringavásárláshoz, kerékpártípusok bemutatása, kerékpározáshoz kapcsolódó költségek ismertetése, sportinformációk, túra és személyes élménybeszámolók).

Közlekedésbiztonság

Közlekedésbiztonság

Videók

Videóink egy része kifejezetten a közlekedésbiztonságot szolgálta. Legnépszerűbb – több, mint százezer embert organikusan elérő – videónk vicces formában mutatta be a legfontosabb kresz tudnivalókat a kerékpárosoknak, de love story-ba bújtatott defektszerelős videót és apróbb otthon is elvégezhető javításokat bemutató videót is készítettünk.

Videók

Videóink egy része kifejezetten a közlekedésbiztonságot szolgálta. Legnépszerűbb – több, mint százezer embert organikusan elérő – videónk vicces formában mutatta be a legfontosabb kresz tudnivalókat a kerékpárosoknak, de love story-ba bújtatott defektszerelős videót és apróbb otthon is elvégezhető javításokat bemutató videót is készítettünk.

Online kontent

A social mediában és a weboldalon is több blogbejegyzést készítettünk kifejezetten közlekedésbiztonsági vonatkozásban, de a webfelületen ehhez illeszkedően készítettünk egy olyan aloldalt is, ahol a legfontosabb közlekedési szabályokat és tudnivalókat foglaltuk össze azoknak, akiknek esetleg nincsen jogosítványuk, de külön figyeltünk a téli kerékpározáshoz kapcsolódó tartalmakra is.

 

Online kontent

A social mediában és a weboldalon is több blogbejegyzést készítettünk kifejezetten közlekedésbiztonsági vonatkozásban, de a webfelületen ehhez illeszkedően készítettünk egy olyan aloldalt is, ahol a legfontosabb közlekedési szabályokat és tudnivalókat foglaltuk össze azoknak, akiknek esetleg nincsen jogosítványuk, de külön figyeltünk a téli kerékpározáshoz kapcsolódó tartalmakra is.

Identitáserősítés

Identitáserősítés

Gyorsszervíz-spot

A gyorsszervíz szpot egy tipikusan egyszerű, de nagyszerű ötlet, amit mindig pozitívan fogadtak.

Gyorsszervíz-spot

A gyorsszervíz szpot egy tipikusan egyszerű, de nagyszerű ötlet, amit mindig pozitívan fogadtak.  

Starter pack

A kampány időtartama alatt a város legtöbb kerékpárosboltjában elhelyeztünk kerékpáros ajándékcsomagokat, amiket azoknak adtak az üzletek, akik új bringát vásároltak. Ebben a “starter pack”-ban volt egy kerékpáros igazolvány, egy ajándék kitűző, egy fényvisszaverő csík és egy szóróanyag, a város üdvözlő üzenetével és a weboldal ajánlásával. Így minden új bringatulajdonos egyből értesülhetett a kampányról, illetve segítséget, tippeket kaphatott a városi kerékpározással kapcsolatban.

Starter pack

A kampány időtartama alatt a város legtöbb kerékpárosboltjában elhelyeztünk kerékpáros ajándékcsomagokat, amiket azoknak adtak az üzletek, akik új bringát vásároltak. Ebben a “starter pack”-ban volt egy kerékpáros igazolvány, egy ajándék kitűző, egy fényvisszaverő csík és egy szóróanyag, a város üdvözlő üzenetével és a weboldal ajánlásával. Így minden új bringatulajdonos egyből értesülhetett a kampányról, illetve segítséget, tippeket kaphatott a városi kerékpározással kapcsolatban.

Tényleg hasznos reklámajándékok

Az arculat további vizuális fejlődésen esett át, amikor elhatároztuk, hogy olyan reklámajándékokat szeretnénk készíteni, amik valóban jó minőségűek és, amik megjelenésükben, akár utcai környezetben is megállják a helyüket. 

Ehhez szegedi fiatal grafikusművészeket kértünk fel, hogy készítsenek egy-egy kellemes hangulatú képet a “Biciklin Szeged” témára. Az így készült alkotásokból készítettünk végül jó minőségű és szabású pólókat és vászontáskákat.

A reklámajándékok szétosztását a saját rendezvényeken túl, nagyrészt ismét a helyi kereskedők bevonásával végeztük el, akik új kerékpár vásárlása vagy meglévő felújítása mellé adhatták a vevőiknek ingyenesen az ajándékokat.

Tényleg hasznos reklámajándékok

Az arculat további vizuális fejlődésen esett át, amikor elhatároztuk, hogy olyan reklámajándékokat szeretnénk készíteni, amik valóban jó minőségűek és, amik megjelenésükben, akár utcai környezetben is megállják a helyüket. 

Ehhez szegedi fiatal grafikusművészeket kértünk fel, hogy készítsenek egy-egy kellemes hangulatú képet a “Biciklin Szeged” témára. Az így készült alkotásokból készítettünk végül jó minőségű és szabású pólókat és vászontáskákat.

A reklámajándékok szétosztását a saját rendezvényeken túl, nagyrészt ismét a helyi kereskedők bevonásával végeztük el, akik új kerékpár vásárlása vagy meglévő felújítása mellé adhatták a vevőiknek ingyenesen az ajándékokat.

More ideas…

Back To Top