Loading

Megújul az Oskola utca

Kommunikáció közszolgálati szemléletben

Kontextus

Kontextus

Kontextus

A tervezett beruházás több konfliktus kockázatát is előrevetítette, ugyanis a belváros egyik legfontosabb,egyébként is túlterhelt és konfliktusos útvonalát kellett hozzá több, mint 12 hónapon át, több szakaszban és helyen elzárni a forgalom elől. Az átalakítás koncepciója a fenntartható közlekedési módokat részesítette előnyben, sőt a városban eddig ismeretlen forgalomtechnikai megoldást is tartalmazott, ami miatt az autóval közlekedők felháborodása is szinte borítékolható volt. A beruházás kapcsán a közlekedési rend is jelentősen megváltozott, aminek minél szélesebb körű kommunikációja szintén nagyon fontos, de bonyolult feladat, hiszen segítheti a balesetmentes átállást.

A legjobb beruházást is konfliktusok fogják övezni, ha az nincs megfelelően elmagyarázva a lakosoknak. Egy 12 hónapon át tartó belvárosi építkezés esetében joggal tarthat a beruházó attól, hogy ez alatt az időtartam alatt a projekttel kapcsolatos kommunikációja nagyrészt védekezésből, tévhitekkel félreértésekkel kapcsolatos magyarázkodásból fog állni.

Ennek elkerülése érdekében elhatároztuk, hogy megpróbáljuk már a kommunikáció kezdetén “magunkhoz ragadni a stafétát” és olyan minőségű és mennyiségű információval előállni, ami segít elkerülni az erős tévhitek kialakulását, és képes mederben tartani a projekttel kapcsolatos közbeszédet és megalapozni a társadalmi elfogadottságot. Ezt nagyban segítette, hogy a projekt szakmailag alaposan elő volt készítve és elegendő idő is rendelkezésünkre állt ahhoz, hogy ezt az anyagot feldolgozzuk, egyeztessünk a tervezőkkel és a beruházóval is.

Ezért egy olyan kampánytervet készítettünk, amiben egy erős vizualitásra épülő információgazdag online jelenlét dominált, amit pontosan célzott offline eszközökkel egészítettünk ki, egyrészt az online elérésből kimaradók elérése érdekében, másrészt a téma helyszíni adottságaira és vonatkozásaira építkezve.

Kontextus

A tervezett beruházás több konfliktus kockázatát is előrevetítette, ugyanis a belváros egyik legfontosabb,egyébként is túlterhelt és konfliktusos útvonalát kellett hozzá több, mint 12 hónapon át, több szakaszban és helyen elzárni a forgalom elől. Az átalakítás koncepciója a fenntartható közlekedési módokat részesítette előnyben, sőt a városban eddig ismeretlen forgalomtechnikai megoldást is tartalmazott, ami miatt az autóval közlekedők felháborodása is szinte borítékolható volt. A beruházás kapcsán a közlekedési rend is jelentősen megváltozott, aminek minél szélesebb körű kommunikációja szintén nagyon fontos, de bonyolult feladat, hiszen segítheti a balesetmentes átállást.

A legjobb beruházást is konfliktusok fogják övezni, ha az nincs megfelelően elmagyarázva a lakosoknak. Egy 12 hónapon át tartó belvárosi építkezés esetében joggal tarthat a beruházó attól, hogy ez alatt az időtartam alatt a projekttel kapcsolatos kommunikációja nagyrészt védekezésből, tévhitekkel félreértésekkel kapcsolatos magyarázkodásból fog állni.

Ennek elkerülése érdekében elhatároztuk, hogy megpróbáljuk már a kommunikáció kezdetén “magunkhoz ragadni a stafétát” és olyan minőségű és mennyiségű információval előállni, ami segít elkerülni az erős tévhitek kialakulását, és képes mederben tartani a projekttel kapcsolatos közbeszédet és megalapozni a társadalmi elfogadottságot. Ezt nagyban segítette, hogy a projekt szakmailag alaposan elő volt készítve és elegendő idő is rendelkezésünkre állt ahhoz, hogy ezt az anyagot feldolgozzuk, egyeztessünk a tervezőkkel és a beruházóval is.

Ezért egy olyan kampánytervet készítettünk, amiben egy erős vizualitásra épülő információgazdag online jelenlét dominált, amit pontosan célzott offline eszközökkel egészítettünk ki, egyrészt az online elérésből kimaradók elérése érdekében, másrészt a téma helyszíni adottságaira és vonatkozásaira építkezve.
Az Oskola utca a felújítás előtt
Tudtuk, hogy nagyon fontos pontos és alátámasztott, szakmai magyarázatokkal kísért választ adnunk a legfontosabb “Miért pont így alakítják át a területet?” kérdésre, amivel sok felesleges félreértést már a kialakulása előtt elkerülhetünk.

Az is fontos szempont volt, hogy a munkálatokból, útlezárásokból adódó kellemetlenségeket csökkentsük, ezért fontosnak tartottuk, hogy legyen egy olyan felület, ahol a lakosok mindig megtalálják az ezzel kapcsolatos (folyamatosan változó) információkat, például az éppen aktuális forgalmi rendet, ahogy azt is, hogy mindenkinek világos legyen, hova tud fordulni, ha bármilyen kérdése van.

A beruházás végéhez közeledve pedig az válik lényeges kommunikációs szemponttá, hogy az új közlekedési rend részletei minél érthetőbben és minél több emberhez jussanak el, ezzel segítve a balesetmentes átállást.

Mivel a projekthez sok fontos információ is tartozott elhatároztuk, hogy ezeket többféleképpen is csoportosítjuk és megszerkesztjük, hogy a legtöbb felmerülő szempont mentén is értelmezhető legyen.

Ezért figyeltünk azokra, akik csak a lényeget szeretnék megtudni néhány percben, és azokra is, akiket érdekelnek az – akár szakmai szintű – részletek is. De csoportosítottuk az információkat terület szerint (a beruházásnak három nagyobb területe volt) illetve használat szerint is (autóval, kerékpárral, gyalogosan, közösségi közlekedéssel). Az olvasó szempontjából is rendszerezhettünk, ugyanis a projektet tervező mérnököknek köszönhetően nagyon jó minőségű GYIK is rendelkezésünkre állt.
Tudtuk, hogy nagyon fontos pontos és alátámasztott, szakmai magyarázatokkal kísért választ adnunk a legfontosabb “Miért pont így alakítják át a területet?” kérdésre, amivel sok felesleges félreértést már a kialakulása előtt elkerülhetünk.

Az is fontos szempont volt, hogy a munkálatokból, útlezárásokból adódó kellemetlenségeket csökkentsük, ezért fontosnak tartottuk, hogy legyen egy olyan felület, ahol a lakosok mindig megtalálják az ezzel kapcsolatos (folyamatosan változó) információkat, például az éppen aktuális forgalmi rendet, ahogy azt is, hogy mindenkinek világos legyen, hova tud fordulni, ha bármilyen kérdése van. A beruházás végéhez közeledve pedig az válik lényeges kommunikációs szemponttá, hogy az új közlekedési rend részletei minél érthetőbben és minél több emberhez jussanak el, ezzel segítve a balesetmentes átállást.

Mivel a projekthez sok fontos információ is tartozott elhatároztuk, hogy ezeket többféleképpen is csoportosítjuk és megszerkesztjük, hogy a legtöbb felmerülő szempont mentén is értelmezhető legyen.

Ezért figyeltünk azokra, akik csak a lényeget szeretnék megtudni néhány percben, és azokra is, akiket érdekelnek az – akár szakmai szintű – részletek is. De csoportosítottuk az információkat terület szerint (a beruházásnak három nagyobb területe volt) illetve használat szerint is (autóval, kerékpárral, gyalogosan, közösségi közlekedéssel). Az olvasó szempontjából is rendszerezhettünk, ugyanis a projektet tervező mérnököknek köszönhetően nagyon jó minőségű GYIK is rendelkezésünkre állt.
A téma narratív elemei nem sokat érnek csomagolás nélkül, ezért nagy hangsúlyt fektettünk a vizualitásra is: a szöveges tartalmak készítésével párhuzamosan lemodelleztük az egész területet 3D-ben, így nagyon magas minőségű, a majdan elkészülő állapotot bemutató látványképekkel tudtuk indítani a projektről szóló kommunikációt, így az ezzel kapcsolatos sajtóhíreknek is megfelelő vizualitást tudtunk biztosítani.
A téma narratív elemei nem sokat érnek csomagolás nélkül, ezért nagy hangsúlyt fektettünk a vizualitásra is: a szöveges tartalmak készítésével párhuzamosan lemodelleztük az egész területet 3D-ben, így nagyon magas minőségű, a majdan elkészülő állapotot bemutató látványképekkel tudtuk indítani a projektről szóló kommunikációt, így az ezzel kapcsolatos sajtóhíreknek is megfelelő vizualitást tudtunk biztosítani.

Ebből a 3D-s munkából készítettük el a projekt weboldalának fő elemét, a virtuális túrát, ahol egy 3D-s térben mozogva lehetett megismerni a beruházás legfontosabb elemeit. Ezzel egy olyan játékos prezentációs eszközünk lett, ahol mindvégig a látvány dominál, mégis átadásra kerülnek a legfontosabb információk, ráadásul ezek a szöveges tartalmak pontosan az érintett helyszínhez kapcsolva olvashatóak, ami nagyban hozzájárul az érthetőséghez.

Ebből a 3D-s munkából készítettük el a projekt weboldalának fő elemét, a virtuális túrát, ahol egy 3D-s térben mozogva lehetett megismerni a beruházás legfontosabb elemeit. Ezzel egy olyan játékos prezentációs eszközünk lett, ahol mindvégig a látvány dominál, mégis átadásra kerülnek a legfontosabb információk, ráadásul ezek a szöveges tartalmak pontosan az érintett helyszínhez kapcsolva olvashatóak, ami nagyban hozzájárul az érthetőséghez.

Ez a weboldal lett a kommunikáció központi eleme is: itt helyeztük el a látványelemeket és ezen a felületen tettük közzé a fent felsoroltak szerint többféleképpen szerkesztett információkat is. A weboldal így egyben részletes sajtóanyagként is funkcionált, és a beruházás megindulásakor a sajtó munkatársai rendkívül részletes anyagokból dolgozhattak, ami meg is látszott a projektről beszámoló tudósításokon.

Ez a weboldal lett a kommunikáció központi eleme is: itt helyeztük el a látványelemeket és ezen a felületen tettük közzé a fent felsoroltak szerint többféleképpen szerkesztett információkat is. A weboldal így egyben részletes sajtóanyagként is funkcionált, és a beruházás megindulásakor a sajtó munkatársai rendkívül részletes anyagokból dolgozhattak, ami meg is látszott a projektről beszámoló tudósításokon.

A weboldal hasznossága akkor is megmutatkozott, amikor a beruházás megkezdését követően elkezdtek záporozni a különböző lakossági megkeresések az önkormányzati cégek felé (például parkolási, szemét- vagy áruszállítási kérdésekkel), az érintett cégek kollégái is a weboldalt használhatták információforrásként és válaszaik megírásához általában az oldal linkjeit hívták segítségül.

Az önkormányzati cégek saját, projektet érintő kommunikációjukhoz (parkolás, szemétszállítás, stb…) egy arculati csomagot kaptak tőlünk, így saját anyagaik is egységes arculattal, színekkel, betűtípussal jelenhettek meg.

A projektidőszak alatt alapos kommentfigyelést végeztünk és minden a social mediában megjelenő hír és poszt alatt igyekeztünk minél gyorsabban reagálni a felmerülő kérdésekre, félreértésekre.
A weboldal hasznossága akkor is megmutatkozott, amikor a beruházás megkezdését követően elkezdtek záporozni a különböző lakossági megkeresések az önkormányzati cégek felé (például parkolási, szemét- vagy áruszállítási kérdésekkel), az érintett cégek kollégái is a weboldalt használhatták információforrásként és válaszaik megírásához általában az oldal linkjeit hívták segítségül.

Az önkormányzati cégek saját, projektet érintő kommunikációjukhoz (parkolás, szemétszállítás, stb…) egy arculati csomagot kaptak tőlünk, így saját anyagaik is egységes arculattal, színekkel, betűtípussal jelenhettek meg.

A projektidőszak alatt alapos kommentfigyelést végeztünk és minden a social mediában megjelenő hír és poszt alatt igyekeztünk minél gyorsabban reagálni a felmerülő kérdésekre, félreértésekre.

A munkálatok végéhez közeledve az őszi közlekedési csúcs beindulásához időzítettük a projektről szóló videó publikálását, hogy a megnövekedett forgalom miatti esetleges felháborodásra is legyen tartalom, ami reagálhat. A videó elkészítése azért is nagyon fontos volt, mert ezzel az eszközzel egyrészt rendkívül érthetően lehet komplex dolgokat is elmagyarázni, másrészt azokhoz is eljuthat a tartalom, akik nem szívesebben fogyasztanak mozgóképes tartalmakat a szövegesnél.

 

Mivel a projektben Szeged város egyik legősibb utcája került átalakításra, ez jó apropót biztosított arra, hogy más tudományágaknak és más szemléletnek is hangot adhassunk a kommunikációban. Ezért készült el a “helytörténet” menüpont, ahol egy történész és egy művészettörténész írásai mellett, egy helyi civil facebook csoport bevonásával készült tartalmak is bemutatásra kerülhettek.

 

Természetesen az offline, helyszíni kommunikációra is hangsúlyt fektettünk és már a beruházás megkezdése előtti hetekben elhelyeztünk a területen olyan impozáns táblákát, ahol az arra járók már előzetesen tájékozódhattak a projekt legfontosabb elemeiről.

 

A táblát úgy készítettük el, hogy illeszkedjen a város többi utcabútorához és a későbbiekben cserélhető legyen a tartalma, tehát újrafelhasználható legyen másik beruházások kapcsán is. Mivel a területen jelentős gyalogos és kerékpáros forgalom is áthalad, a táblák révén jó eséllyel mindenki találkozhatott, aki a területen megfordult, így azok is értesülhettek róla, akik online kevésbé aktívak.

A munkálatok végéhez közeledve az őszi közlekedési csúcs beindulásához időzítettük a projektről szóló videó publikálását, hogy a megnövekedett forgalom miatti esetleges felháborodásra is legyen tartalom, ami reagálhat. A videó elkészítése azért is nagyon fontos volt, mert ezzel az eszközzel egyrészt rendkívül érthetően lehet komplex dolgokat is elmagyarázni, másrészt azokhoz is eljuthat a tartalom, akik nem szívesebben fogyasztanak mozgóképes tartalmakat a szövegesnél.

Mivel a projektben Szeged város egyik legősibb utcája került átalakításra, ez jó apropót biztosított arra, hogy más tudományágaknak és más szemléletnek is hangot adhassunk a kommunikációban. Ezért készült el a “helytörténet” menüpont, ahol egy történész és egy művészettörténész írásai mellett, egy helyi civil facebook csoport bevonásával készült tartalmak is bemutatásra kerülhettek.

Természetesen az offline, helyszíni kommunikációra is hangsúlyt fektettünk és már a beruházás megkezdése előtti hetekben elhelyeztünk a területen olyan impozáns táblákát, ahol az arra járók már előzetesen tájékozódhattak a projekt legfontosabb elemeiről.

A táblát úgy készítettük el, hogy illeszkedjen a város többi utcabútorához és a későbbiekben cserélhető legyen a tartalma, tehát újrafelhasználható legyen másik beruházások kapcsán is. Mivel a területen jelentős gyalogos és kerékpáros forgalom is áthalad, a táblák révén jó eséllyel mindenki találkozhatott, aki a területen megfordult, így azok is értesülhettek róla, akik online kevésbé aktívak.
Rendkívül egyszerű, képzőművészek bevonására is lehetőséget biztosító tájékoztatási eszköz volt a járdafestés is, ami szintén közvetlenül a területhasználókhoz szólt, és viszonylag alacsony költséggel ért el sok embert. Mivel konkrétan a beruházás területén valósítottuk meg az engedélyezéssel sem kellet sokat fáradoznunk, hiszen az érintett járdaszakaszok később felbontásra kerültek a munkálatok során.
Rendkívül egyszerű, képzőművészek bevonására is lehetőséget biztosító tájékoztatási eszköz volt a járdafestés is, ami szintén közvetlenül a területhasználókhoz szólt, és viszonylag alacsony költséggel ért el sok embert. Mivel konkrétan a beruházás területén valósítottuk meg az engedélyezéssel sem kellet sokat fáradoznunk, hiszen az érintett járdaszakaszok később felbontásra kerültek a munkálatok során.
“Megújul…” kampányunkat szakmai közreműködő partnereink és megbízónk is nagyon sikeresnek ítélték, a kampányban készített animációs tartalmak minőségére pedig országosan (főleg közigazgatási és közlekedésszakmai körökből) kaptunk kiemelkedően pozitív elismeréseket.

Elérési mutatóinkat a témához képest kiemelten magasnak mondhatjuk, ahogy sikeresnek értékeljük azt is, hogy a projekttel kapcsolatban semmilyen jelentős negatív, támadó narratíva nem alakult ki a helyi közéletben és a kétségbevonható hitelességű, nem független helyi médiafelületek is inkább pozitívan a weboldalt ajánlva számoltak be a projekttel kapcsolatos hírekről.

A kampány felépítéséről és struktúrájáról az alábbi előadásunkból tudhat meg további részleteket:
“Megújul…” kampányunkat szakmai közreműködő partnereink és megbízónk is nagyon sikeresnek ítélték, a kampányban készített animációs tartalmak minőségére pedig országosan (főleg közigazgatási és közlekedésszakmai körökből) kaptunk kiemelkedően pozitív elismeréseket.

Elérési mutatóinkat a témához képest kiemelten magasnak mondhatjuk, ahogy sikeresnek értékeljük azt is, hogy a projekttel kapcsolatban semmilyen jelentős negatív, támadó narratíva nem alakult ki a helyi közéletben és a kétségbevonható hitelességű, nem független helyi médiafelületek is inkább pozitívan a weboldalt ajánlva számoltak be a projekttel kapcsolatos hírekről.

A kampány felépítéséről és struktúrájáról az alábbi előadásunkból tudhat meg további részleteket:

More ideas…

Back To Top