Loading

UIA – SaSMob kampány

Szemléletformálás a klímaváltozásról

Kontextus

Kontextus

Kontextus

A közlekedés egy olyan téma amiről igenis sokat beszélünk: cikkek, kommentmezők, beszélgetések tele vannak vitákkal, véleményekkel, történetekkel. Sokféle egyéni tapasztalatunk és konfliktusaink nagyon nehéz kommunikációs helyzetet teremtenek, hiszen a közlekedés egésze nagyon máshogyan fest például kerékpárról, mint a volán mögül. A különböző szubjektív benyomások állandó ellentététől hangos közbeszédben pedig már nagyon kevés tere marad a fenntarthatóságnak és a közösségi szempontoknak.

Az UIA által finanszírozott SASMob projekt (Smart Alliance for Sustainable Mobility) azért jött létre, hogy innovatív megoldásokkal erősítse a fenntartható közlekedést: eszközöket és szolgáltatásokat fejlesztettek, partnerségeket alakítottak ki munkáltatókkal. A projekt kommunikációs szálában a szemléletformálásra fókuszáltunk, és bátran kísérletezhettünk innovatív kommunikációs eszközökkel, sőt cél is volt olyan módszereket fejleszteni és kipróbálni, amik később máshol is felhasználhatóak lehetnek.

A fenntartható közlekedés módjai közül a közösségi közlekedés népszerűsége szorult leginkább megerősítésre: az egyébként is csökkenő utasszámra újabb csapást mért a koronavírus járvány, a modal splitben egyre inkább növekedett az autók aránya. Ez a szegmens is tele van előítéletekkel, hiszen a közösségi közlekedés előnyei nem annyira egyértelműek első ránézésre. A kampány során az egyéni előnyök kommunikációjára is hangsúlyt fektettünk, és a közösség, a társadalom szemszögéből relevánsabb hosszú távú előnyök kommunikációját is beemeltük a kampány céljai közé. Szerettünk volna könnyen emészthető formában átadni sok információt átadni, hiszen a közlekedés összefüggéseinek megismerése végsősoron a fenntarthatóság felé tereli a lakosságot.

Kontextus

A közlekedés egy olyan téma amiről igenis sokat beszélünk: cikkek, kommentmezők, beszélgetések tele vannak vitákkal, véleményekkel, történetekkel. Sokféle egyéni tapasztalatunk és konfliktusaink nagyon nehéz kommunikációs helyzetet teremtenek, hiszen a közlekedés egésze nagyon máshogyan fest például kerékpárról, mint a volán mögül. A különböző szubjektív benyomások állandó ellentététől hangos közbeszédben pedig már nagyon kevés tere marad a fenntarthatóságnak és a közösségi szempontoknak.

Az UIA által finanszírozott SASMob projekt (Smart Alliance for Sustainable Mobility) azért jött létre, hogy innovatív megoldásokkal erősítse a fenntartható közlekedést: eszközöket és szolgáltatásokat fejlesztettek, partnerségeket alakítottak ki munkáltatókkal. A projekt kommunikációs szálában a szemléletformálásra fókuszáltunk, és bátran kísérletezhettünk innovatív kommunikációs eszközökkel, sőt cél is volt olyan módszereket fejleszteni és kipróbálni, amik később máshol is felhasználhatóak lehetnek.

A fenntartható közlekedés módjai közül a közösségi közlekedés népszerűsége szorult leginkább megerősítésre: az egyébként is csökkenő utasszámra újabb csapást mért a koronavírus járvány, a modal splitben egyre inkább növekedett az autók aránya. Ez a szegmens is tele van előítéletekkel, hiszen a közösségi közlekedés előnyei nem annyira egyértelműek első ránézésre. A kampány során az egyéni előnyök kommunikációjára is hangsúlyt fektettünk, és a közösség, a társadalom szemszögéből relevánsabb hosszú távú előnyök kommunikációját is beemeltük a kampány céljai közé. Szerettünk volna könnyen emészthető formában átadni sok információt átadni, hiszen a közlekedés összefüggéseinek megismerése végsősoron a fenntarthatóság felé tereli a lakosságot.

Fenntarthatóság és edukáció: a közlekedésről az egyén és a közösség szemszögéből

A kampány egyik fő vonulata az edukáció volt, és olyan kommunikációs helyzeteket akartunk teremteni, ahol nem csak egy üzenet jut el a lakosokhoz, hanem meg is érthetnek egy-egy összefüggést a közlekedés problémái kapcsán. Így kicsit eltávolodva a személyes problémáktól, a közösség perspektívájából közelíthetik meg a témát. Ennek szellemében készült el a projekt zászlóshajója, egy kívül-belül kidekorált PESA villamos, aminek a belső felületei jelentős részét arra használtuk, hogy egy-egy mobilitási témát szépen illusztrálva, érthetően elmagyarázzunk. A villamoson utazás ugyanis pont egy olyan helyzet, amikor van idő szemlélődni, két megálló között színes tartalmakat nézegethetnek az utasok. Ezen az utazó kiállításon megjelentek mindazon témák, amik felmerülhetnek a közlekedéssel kapcsolatban: helyfoglalás, parkolás, környezetszennyezés, a városok szétterjedésének problémája, a jövő közlekedése, ezekről tények, érdekességek, összefüggések kerültek a villamosra. Az edukációs tartalmak illusztrációja mellett pedig az egész villamosbelső kapott egy zöld növényes, barátságos dekorációt, amivel egy különleges atmoszférát, új utazási élményt hoztunk létre.

Fenntarthatóság és edukáció: a közlekedésről az egyén és a közösség szemszögéből

A kampány egyik fő vonulata az edukáció volt, és olyan kommunikációs helyzeteket akartunk teremteni, ahol nem csak egy üzenet jut el a lakosokhoz, hanem meg is érthetnek egy-egy összefüggést a közlekedés problémái kapcsán. Így kicsit eltávolodva a személyes problémáktól, a közösség perspektívájából közelíthetik meg a témát. Ennek szellemében készült el a projekt zászlóshajója, egy kívül-belül kidekorált PESA villamos, aminek a belső felületei jelentős részét arra használtuk, hogy egy-egy mobilitási témát szépen illusztrálva, érthetően elmagyarázzunk. A villamoson utazás ugyanis pont egy olyan helyzet, amikor van idő szemlélődni, két megálló között színes tartalmakat nézegethetnek az utasok. Ezen az utazó kiállításon megjelentek mindazon témák, amik felmerülhetnek a közlekedéssel kapcsolatban: helyfoglalás, parkolás, környezetszennyezés, a városok szétterjedésének problémája, a jövő közlekedése, ezekről tények, érdekességek, összefüggések kerültek a villamosra. Az edukációs tartalmak illusztrációja mellett pedig az egész villamosbelső kapott egy zöld növényes, barátságos dekorációt, amivel egy különleges atmoszférát, új utazási élményt hoztunk létre.
57_SAASMOB_villamos_Dekor_valogatas_D85_2510
10_SAASMOB_villamos_Dekor_valogatas_D85_2410
17_SAASMOB_villamos_Dekor_valogatas_D85_2440
A villamos külső dekorációja is egy igen erős kommunikációs felület, hiszen rengeteg szempárral találkozik a forgalomban nap, mint nap. Mivel a szempárok nagy része a jármű melletti mozgó autósoké, ide kifejezetten nekik szánt üzeneteket helyeztünk el a megfelelő magasságban. Az üzenetekbe a fenntarthatóság hívószavai mellé már kifejezetten az autóval szemben értelmezhető egyéni előnyök is kerültek: “Unod a dugót? Gyere velünk!”; “ Nekünk saját profi sofőrünk van”; “Szegeden az utazások 71%-a környezetbarát módon történik. A többi autóval.” . Az autósoknak címzett üzenetekben különösen figyeltünk arra, hogy sose legyen bántó vagy agresszív a hangnem. A külső felület is kapott egy impozáns zöld-növényes dekort az üzenetek mellett, ezzel is erősítve a közösségi közlekedés és a fenntarthatóság kapcsolatát.
A villamos külső dekorációja is egy igen erős kommunikációs felület, hiszen rengeteg szempárral találkozik a forgalomban nap, mint nap. Mivel a szempárok nagy része a jármű melletti mozgó autósoké, ide kifejezetten nekik szánt üzeneteket helyeztünk el a megfelelő magasságban. Az üzenetekbe a fenntarthatóság hívószavai mellé már kifejezetten az autóval szemben értelmezhető egyéni előnyök is kerültek: “Unod a dugót? Gyere velünk!”; “ Nekünk saját profi sofőrünk van”; “Szegeden az utazások 71%-a környezetbarát módon történik. A többi autóval.” . Az autósoknak címzett üzenetekben különösen figyeltünk arra, hogy sose legyen bántó vagy agresszív a hangnem. A külső felület is kapott egy impozáns zöld-növényes dekort az üzenetek mellett, ezzel is erősítve a közösségi közlekedés és a fenntarthatóság kapcsolatát.
A villamoskülső mellett kifejezetten az autósok járműváltását ösztönzte a szuperjegy fantázianevű eszközünk, amit parkoló autók szélvédőjére szórtunk ki. Az ajándék vonaljegyeket egy kihajtható csomagolásba rejtettünk, ami minden hajtásnál egy új üzenetet fedett fel: “Drága a parkolás?” “Kinyújtanád végre a lábad útközben?”- Ezek az üzenetek sem bántják az autósokat, sőt, a végén még egy ajándékot is kapnak, amitől abszolút pozitív lesz az egész interakció. A környezettudatosság témáját itt is belecsempésztük a zöld designba, és az üzenetek közé is, de a fókusz a közösségi közlekedés egyéni előnyein volt, az autókkal párhuzamba állítva: nem kell parkolóhelyet keresgélni, nem kell drága parkolójegyet venni, lehet olvasgatni, nyújtózkodni, elmerengeni, nem kell a forgalom miatt stresszelni, és ráadásul mindez fenntartható is.
A villamoskülső mellett kifejezetten az autósok járműváltását ösztönzte a szuperjegy fantázianevű eszközünk, amit parkoló autók szélvédőjére szórtunk ki. Az ajándék vonaljegyeket egy kihajtható csomagolásba rejtettünk, ami minden hajtásnál egy új üzenetet fedett fel: “Drága a parkolás?” “Kinyújtanád végre a lábad útközben?”- Ezek az üzenetek sem bántják az autósokat, sőt, a végén még egy ajándékot is kapnak, amitől abszolút pozitív lesz az egész interakció. A környezettudatosság témáját itt is belecsempésztük a zöld designba, és az üzenetek közé is, de a fókusz a közösségi közlekedés egyéni előnyein volt, az autókkal párhuzamba állítva: nem kell parkolóhelyet keresgélni, nem kell drága parkolójegyet venni, lehet olvasgatni, nyújtózkodni, elmerengeni, nem kell a forgalom miatt stresszelni, és ráadásul mindez fenntartható is.

A közlekedés egy fontos összefüggését, mely szerint ha kevesebben autózunk, akkor élhetőbb lesz a város, szerettük volna a gyerekek számára is emészthető formában bemutatni, így született meg a “Szabadítsd fel Szegedet!” játékunk, amivel több városi családi rendezvényen is megjelentünk. A játék nagyon egyszerű: egy hatalmas térképen rengeteg autó foglalja a helyet, a gyerekek pedig kiszínezhetnek mindenfélét, biciklit, trolit, fákat, virágokat, játszótereket, és felragaszthatják a leszedett autók helyére, ezáltal egy színesebb, barátságosabb városképet létrehozva. Egy kiszínezett troliért cserébe például több autót is le lehet szedni, egy bicikli mellé pedig elfér még egy fa és egy virág is egy autó helyén.

A közlekedés egy fontos összefüggését, mely szerint ha kevesebben autózunk, akkor élhetőbb lesz a város, szerettük volna a gyerekek számára is emészthető formában bemutatni, így született meg a “Szabadítsd fel Szegedet!” játékunk, amivel több városi családi rendezvényen is megjelentünk. A játék nagyon egyszerű: egy hatalmas térképen rengeteg autó foglalja a helyet, a gyerekek pedig kiszínezhetnek mindenfélét, biciklit, trolit, fákat, virágokat, játszótereket, és felragaszthatják a leszedett autók helyére, ezáltal egy színesebb, barátságosabb városképet létrehozva. Egy kiszínezett troliért cserébe például több autót is le lehet szedni, egy bicikli mellé pedig elfér még egy fa és egy virág is egy autó helyén.
Szintén az autók helyfoglalására hívja fel a figyelmet, de nem csak gyerekeknek kommunikál: egy parkolóhelynek adtunk új funkciót egy Parklettel, ami 6 bicikli tárolója, és a biciklitulajdonosok vagy egyéb járókelők pihenőhelye is egyben, egyetlen autó helyén. Ezt az üzenetet a formatervezéssel is igyekeztünk megerősíteni, a Parklet egy autó alakját imitálja, ami azonban nem csak azért foglalja a (köz)helyet, hogy a tulajdonosára várakozzon, hanem egész nap hasznos lehet sokkal több lakos számára.
Szintén az autók helyfoglalására hívja fel a figyelmet, de nem csak gyerekeknek kommunikál: egy parkolóhelynek adtunk új funkciót egy Parklettel, ami 6 bicikli tárolója, és a biciklitulajdonosok vagy egyéb járókelők pihenőhelye is egyben, egyetlen autó helyén. Ezt az üzenetet a formatervezéssel is igyekeztünk megerősíteni, a Parklet egy autó alakját imitálja, ami azonban nem csak azért foglalja a (köz)helyet, hogy a tulajdonosára várakozzon, hanem egész nap hasznos lehet sokkal több lakos számára.

Identitás erősítés: Köszönjük, hogy környezettudatosan közlekedsz!

A sok-sok eszköz és kommunikáció egy központi üzenet alá volt rendezve: Köszönjük, hogy környezettudatosan közlekedsz!

Ez az üzenet sok szempontból hálásnak bizonyult.

Mivel cél volt az egész kampányban pozitív, szelíd attitűddel közelíteni ehhez az alapból konfliktusos helyzethez, ehhez nagyon jól illeszkedett ez a köszönetnyilvánítás.

Az üzenet mögött a befogadó sejtheti az önkormányzatot, a közlekedési társaságot, de akár az egész közösséget is, hiszen a fenntartható közlekedés mindannyiunk érdeke.

Egyébként minden tippje jó lehetett a befogadónak, ugyanis az önkormányzat által finanszírozott kampány üzenete mögé azonnal oda tudtuk állítani a város közlekedésében érdekelt helyi szereplőket a közlekedési társaságokat, és a kerékpárosklubot, így a kampány honlapján az üzenet mellett mindannyiuk logója is szerepelt, és mindegyik szervezet segített is az üzenet terjesztésében.

Az üzenet azért is jó, mert a környezetkárosítás mentén jelöli ki a célcsoportot, és kiderül az is, hogy kiről nem beszélünk: az autósok is látni fogják az üzenetet, mégsem vállalunk konfrontációt, nem bántjuk őket. Ebben az egy mondatban összekapcsoljuk a környezettudatosságot a közösségi közlekedéssel, és azzal hogy mindezt megköszönjük, erősítjük az érzést az utasokban, hogy ők most jót tettek azzal, hogy felültek a villamosra. Egy fontos gesztus egy olyan környezetben, ahol a tömegközlekedéshez, és a használóihoz rengeteg előítélet kapcsolódik. Ezzel az üzenettel a közösségi közlekedéshez hozzákapcsoltuk a környezettudatos városlakó identitását.

Identitás erősítés: Köszönjük, hogy környezettudatosan közlekedsz!

A sok-sok eszköz és kommunikáció egy központi üzenet alá volt rendezve:
Köszönjük, hogy környezettudatosan közlekedsz!  

Ez az üzenet sok szempontból hálásnak bizonyult.

Mivel cél volt az egész kampányban pozitív, szelíd attitűddel közelíteni ehhez az alapból konfliktusos helyzethez, ehhez nagyon jól illeszkedett ez a köszönetnyilvánítás.

Az üzenet mögött a befogadó sejtheti az önkormányzatot, a közlekedési társaságot, de akár az egész közösséget is, hiszen a fenntartható közlekedés mindannyiunk érdeke.

Egyébként minden tippje jó lehetett a befogadónak, ugyanis az önkormányzat által finanszírozott kampány üzenete mögé azonnal oda tudtuk állítani a város közlekedésében érdekelt helyi szereplőket a közlekedési társaságokat, és a kerékpárosklubot, így a  kampány honlapján az üzenet mellett mindannyiuk logója is szerepelt, és mindegyik szervezet segített is az üzenet terjesztésében. 

Az üzenet azért is jó, mert a környezetkárosítás mentén jelöli ki a célcsoportot, és kiderül az is, hogy kiről nem beszélünk: az autósok is látni fogják az üzenetet, mégsem vállalunk konfrontációt, nem bántjuk őket. Ebben az egy mondatban összekapcsoljuk a környezettudatosságot a közösségi közlekedéssel, és azzal hogy mindezt megköszönjük, erősítjük az érzést az utasokban, hogy ők most jót tettek azzal, hogy felültek a villamosra. Egy fontos gesztus egy olyan környezetben, ahol a tömegközlekedéshez, és a használóihoz rengeteg előítélet kapcsolódik. Ezzel az üzenettel a közösségi közlekedéshez hozzákapcsoltuk a környezettudatos városlakó identitását.

A kampány fő üzenetét hordozó matricák nem csak a projekt kidekorált villamosán, hanem a közlekedési szolgáltatóknak köszönhetően a város minden villamosán, buszán és troliján megjelent, így a főüzenettel minden járaton találkozhattak az utasok. A matricán található QR-kód a kornyezetbarat.szeged.hu-ra vezet. A weblap kezdőoldalán a felhasználók egyetlen gombra kattinthattak: “Szívesen”. Ezt megnyomva egy üzenőfalra kerültek, ahol mindenki megoszthatta, mi mindent tesz még a környezetért. Így az emberek inspirálódhattak más ötletekből, elbüszkélkedhettek a sokszor nem értékelt erőfeszítéseikkel, és közösségben találhatták magukat, érezve, hogy ezek az apró tettek valahol mégis összeadódnak. Ezzel a környezettudatos identitás kapott még egy réteget, és megerősödött a kapcsolat a fenntartható közlekedés és környezettudatosság között.

Az üzenetet és a hozzá kapcsolt weboldalt egy animációs szpottal is népszerűsítettük, ami a járatokon lévő reklámmonitorokon és a közösségi médiában is folyamatosan futott a kampányidőszakban. Használtunk hagyományosabb eszközöket is, egy reggeli rádióspotban azzal egészült ki az üzenet, hogyha egyedül mennél, és/vagy a dolgaid elférnek egy hátizsákban, akkor válaszd a közösségi közlekedést, gyalogolj, vagy biciklizz. Ezekre az apróbb üzenetekre külön animációk is készültek, amik szintén a social mediában jelentek meg.

A kampány több ütemben zajlott és sok-sok apró részletből állt, a koncepcióról és a kommunikáció részleteiről érdemes megnézni az alábbi videót:
A kampány fő üzenetét hordozó matricák nem csak a projekt kidekorált villamosán, hanem a közlekedési szolgáltatóknak köszönhetően a város minden villamosán, buszán és troliján megjelent, így a főüzenettel minden járaton találkozhattak az utasok. A matricán található QR-kód a kornyezetbarat.szeged.hu-ra vezet. A weblap kezdőoldalán a felhasználók egyetlen gombra kattinthattak: “Szívesen”. Ezt megnyomva egy üzenőfalra kerültek, ahol mindenki megoszthatta, mi mindent tesz még a környezetért. Így az emberek inspirálódhattak más ötletekből, elbüszkélkedhettek a sokszor nem értékelt erőfeszítéseikkel, és közösségben találhatták magukat, érezve, hogy ezek az apró tettek valahol mégis összeadódnak. Ezzel a környezettudatos identitás kapott még egy réteget, és megerősödött a kapcsolat a fenntartható közlekedés és környezettudatosság között.

Az üzenetet és a hozzá kapcsolt weboldalt egy animációs szpottal is népszerűsítettük, ami a járatokon lévő reklámmonitorokon és a közösségi médiában is folyamatosan futott a kampányidőszakban. Használtunk hagyományosabb eszközöket is, egy reggeli rádióspotban azzal egészült ki az üzenet, hogyha egyedül mennél, és/vagy a dolgaid elférnek egy hátizsákban, akkor válaszd a közösségi közlekedést, gyalogolj, vagy biciklizz. Ezekre az apróbb üzenetekre külön animációk is készültek, amik szintén a social mediában jelentek meg.

A kampány több ütemben zajlott és sok-sok apró részletből állt, a koncepcióról és a kommunikáció részleteiről érdemes megnézni az alábbi videót:

More ideas…

Back To Top